Projecten
Doel- en Klantgericht
Ik hoef jou niet te vertellen hoe belangrijk het is om ‘de klant centraal te zetten’. Verschillende activiteiten, zoals marktonderzoeken of klantreis in kaart brengen, zijn al ondernomen. Toch komt het maar niet tot een betekenisvolle vernieuwing, uitbreiding of optimalisatie van je product, service of strategie. Wil jij je project een boost geven en samen toewerken naar een doeltreffend resultaat?
Ik werk met een heldere aanpak met als basis ‘Design Thinking’ methodiek om jouw doel te realiseren; een creatief en iteratief proces waarbij de klant centraal staat. Een Outside inn aanpak.
Design Thinking Aanpak
Mijn dienstverlening gaat van analyse, probleemdefinitie, conceptontwikkeling tot implementatie. Vier fases, één doelgericht resultaat. Dit proces doorlopen we samen als partners in crime. Niet alleen om onze krachten en expertise te bundelen, maar ook om te bouwen aan een klantgerichte mindset binnen jouw organisatie.
Analyse fase
We laten het bestaande los en gaan op onderzoek uit. De consument, business en technologie worden onder de loep genomen om zo veel mogelijk informatie te verzamelen en te achterhalen wat de échte behoefte of het probleem van de gebruiker is.
Hierbij gebruik ik o.a.:
- Deskresearch
- Design research
- Stakeholders in kaart brengen
- Affinity-/Mindmapping
Definitie fase
In deze fase gaan we aan de slag met de vergaarde informatie uit de analyse fase met als doel een of meerdere kernproblemen te definiëren vanuit de gebruiker, zodat er een product/service wordt ontwikkeld dat daadwerkelijk het juiste probleem oplost.
Hierbij gebruik ik o.a.:
- Doelgroepen/Persona’s specificeren
- Klantreis in kaart brengen
- Framing/Storytelling
- Kernproblemen definiëren
Ontwikkel fase
Het doel van deze fase is om zo veel mogelijk oplossingen voor een of meerdere kernproblemen te genereren. Ideeën worden gegenereerd, gevisualiseerd, uitgewerkt, gevalideerd en aangepast. Velen zullen er sneuvelen en andere groeien uit tot de oplossing.
Hierbij gebruik ik o.a.:
- Brainstorm/co-creatie sessies
- Consumer panel
- Prototyping strategie
- Service/User scenario
Implementatie fase
Nu is het tijd om het idee tot leven te brengen. Dat betekent veel bouwen, testen, valideren en verbeteren om een product of service te lanceren die daadwerkelijk klantwaarde creëert.
Hierbij gebruik ik o.a.:
- Lean projectmanagement
- UX/Usability research
- Claims validatie
- Service/User blueprint